Daugelis jau neįsivaizduojame savo gyvenimo be e. parašo: jį naudojame ir asmeniniais tikslais, pvz., jungdamiesi prie gydymo ar finansų įstaigos, ir virtualiai bendraudami su valstybės institucijomis, kai reikia patvirtinti savo tapatybę ar atliekamus veiksmus.
Ir Lietuvos, ir kitų šalių gyventojų požiūris į e. parašą per pastaruosius keletą metų gerokai keitėsi. Ryšių reguliavimo tarnyba karantino metu Lietuvoje stebėjo labai išaugusį e. parašo naudojimą įvairiose sistemose, skirtose pasirašyti e. dokumentus kvalifikuotu e. parašu. Nuo 2020 m. e. parašu pasirašomų dokumentų skaičius, palyginti su įprastu per savaitę pasirašomų dokumentų skaičiumi, vidutiniškai išaugo 70%, o kai kuriose sistemose – net 120%.
„Šiandien e. parašai yra svarbi mūsų kasdienybės dalis. Apie 32% šalies gyventojų jau naudojasi e. parašais, tačiau nemažai žmonių dar nesusipažinę su šia technologija ir mano, kad ji sudėtinga bei nepasinaudoja jos teikiamais privalumais“, – teigia Paulius Jonikas, „Elpako“ vadovas.
Kasdienėms asmeninėms ir verslo paslaugoms
Pirmiausia jis atkreipia dėmesį, kad naudodamiesi e. parašu galime atlikti kone visus kasdienius reikalus ir asmeniniame gyvenime, ir darbe.
Pvz., prisijungę prie savo e. bankininkystės sistemos e. parašu galime patvirtinti atliekamas pinigines operacijas. E. parašas taip pat naudojamas prisijungti prie įvairių valstybės įstaigų sistemų ir daugumą paslaugų gauti greitai bei patogiai, pvz., Valstybinės mokesčių inspekcijos, „Sodros“, Registrų centro, E. sveikatos ir kt. Šiandien už komunalines paslaugas taip pat greitai ir patogiai dauguma mokame prisijungę prie įvairių paslaugų teikėjų savitarnos sistemų. Nepamainomu įrankiu ir šioje situacijoje tampa e. parašas.
„Tai labai svarbu žinant, kokios eilės įprastai būna minėtų įstaigų fiziniuose padaliniuose“, – atkreipia dėmesį „Elpako“ vadovas.
Atvėrė dideles galimybes
Valstybės institucijos ir organizacijos Lietuvoje jau daugelį metų naudoja e. parašą, ypač administracinių procesų optimizavimui ir efektyvesniam dokumentų tvarkymui. E. parašas yra naudojamas teikiant ir gaunant viešąsias paslaugas, taip pat valstybiniuose pirkimuose ir kitose svarbiose viešose procedūrose.
E. parašo teisinis reglamentavimas Lietuvoje atvėrė dideles jo taikymo galimybes viešojo ir privataus sektoriaus veikloje – tai galimybė fiziniams ir juridiniams asmenims bendrauti su viešojo sektoriaus įstaigomis e. būdu: pateikti prašymą, skundą, paklausimą ir kt.
E. parašas gali būti naudojamas ne tik e. dokumentams pasirašyti, bet ir pritaikytas e. paslaugų teikimui bei gavimui. Pvz., su e. parašu elektroniniu būdu galima registruoti individualią įmonę ir uždarąją akcinę bendrovę, asociaciją ir viešąją įstaigą, juridinio asmens duomenų ir dokumentų pakeitimus Registrų centro e. paslaugų sistemose, o Viešųjų pirkimų tarnyba naudodama Centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą užtikrina galimybę teikti e. pasiūlymus, pasirašytus saugiu e. parašu.
„Kaip vieną svarbesnių e. parašo taikymo pavyzdžių reikėtų paminėti 2011 m. ministro pirmininko tarnybos sprendimą visus teisės aktus bei kitus dokumentus pasirašinėti e. parašu. Tai reiškia, kad aukščiausios valdžios institucijos sutinka, jog e. parašo taikymas užtikrina ir greitesnį procesų vykdymą, ir duomenų saugumą“, – e. parašo istoriją primena „Elpako“ vadovas.
Dabar e. parašą savo veikloje jau naudoja svarbiausios valdžios institucijos: Seimo kanceliarija, Vyriausybė, Generalinė prokuratūra, teismai, Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnyba ir kt.
Ar valstybiniame lygmenyje e. parašas patikimas?
E. pasirašymo paslaugų ekspertas atkreipia dėmesį, kad valstybės institucijos dažnai naudoja e. parašą dėl to, kad jis suteikia teisinės galios ir saugumo duomenų apdorojimo procesams. E. parašas yra saugus būdas identifikuoti ir patvirtinti dokumentų autentiškumą ir autorystę, taip pat užtikrinti dokumentų vientisumą ir jų saugumą.
Be to, valstybės institucijos dažnai naudoja patikrintas e. paslaugas, kurios yra susijusios su kvalifikuotu e. parašu. Jis užtikrina, kad dokumentai yra saugūs ir autentiški, o procesas yra patikimas ir skaidrus. Tai svarbu valstybės institucijoms, nes jos dažnai tvarko svarbius dokumentus, kurie yra susiję su viešuoju interesu ir teisių apsauga.
„Taigi, valstybės institucijos naudoja e. parašą kaip patikimą būdą užtikrinti teisinę galiojimą, saugumą ir patikimumą, o kvalifikuotas e. parašas yra pagrindinis saugumo elementas, užtikrinantis dokumentų autentiškumą ir autorystę“, – konstatuoja P. Jonikas.
Nauda gyventojui
E. parašas suteikia daug naudos savivaldybių gyventojams. Ši saugi technologija suteikia galimybę greitai ir efektyviai tvarkyti dokumentus, gauti viešąsias paslaugas bei sumažinti laiko ir pinigų sąnaudas.
Viena iš didžiausių e. parašo naudų – patogumas. Gyventojams nereikia keliauti į savivaldybės biurus ir laukti eilėse, kad galėtų pateikti dokumentus ar gauti viešąsias paslaugas. E. parašas suteikia galimybę tai padaryti patogiai ir greitai iš savo namų ar biuro internetu.
Kitas svarbus pranašumas – lengvumas. E. parašą lengva naudoti, reikia vos kelių paspaudimų kompiuterio klaviatūroje ar telefono ekrane. Praktika rodo, kad net jei gyventojas neturi e. parašo naudojimo patirties, jis greitai ir lengvai gali jį pasitelkti be papildomų pastangų ar išlaidų.
Pasitikėjimas – dar vienas pranašumas, kurį suteikia e. parašas. Ši technologija užtikrina didesnį duomenų ir asmeninių informacijų saugumą, nes e. parašas yra saugiau užtikrinamas nei popierinis.
Kaip dar labiau integruoti e. pasirašymą?
„Naujos „Elpako“ siūlomos paslaugos apima ne tik standartinius e. parašo ir asmens identifikavimo sprendimus, bet ir daugybę kitų funkcijų, kurios padeda dar patogiau aptarnauti klientus ir paspartina procesus. Pvz., be programavimo perkelti popierinius dokumentus į e. paslaugas, komunikuoti su klientais savitarnos sistemoje, prašyti jų pildyti dokumentus ar formas nuotoliniu būdu, gauti apmokėjimus ir pasirašyti e. parašu“, – pasakoja e. pasirašymo paslaugų ekspertas.
„Elpako“ paslaugos gali būti naudingos valstybės institucijoms, siekiančioms praplėsti savo e. paslaugų spektrą, padidinti jų pasiekiamumą ir suteikti dar daugiau naudų gyventojams. Jos lengvai naudojamos, o įmonė teikia reikiamą mokymą ir palaikymą, kad visi galėtų greitai ir patogiai pradėti naudoti šias paslaugas.
„Tai yra vienas iš būdų, kaip valstybės institucijos gali dar labiau tobulėti ir tapti patogesnės gyventojams, pasiūlydamos modernias ir patikimas paslaugas, kurias būtų patogu naudoti bet kuriuo metu ir bet kur“, – teigia P. Jonikas.
Keletas e. parašo faktų
2000 m. buvo priimtas Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatymas, kuris įtvirtino e. parašo teisinę reikšmę šalyje ir nustatė jo taikymo tvarką. Pagal 2021 m. „European eGovernment Services Status Report“ duomenis, e. parašo naudojimo rodikliai Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje yra panašūs: Lietuvoje 58% valdžios institucijų teikiamų e. paslaugų reikalauja e. parašo, o jo naudojimo lygis siekia 79%, Latvijoje, atitinkamai, – 49% ir 63%, Estijoje – 53% ir 84%.
Ir Europos Komisijos, ir „Forrester Research“ atlikto tyrimo duomenimis, naudojant e. parašą, dokumentų pasirašymas gali būti atliktas iki 80% greičiau, be to, jis padeda sumažinti klaidų skaičių ir pagerinti procesų efektyvumą. Tyrimai rodo, kad įmonių, kurios naudoja e. parašą, pelnas gali padidėti iki 8%.
„Verslo žinių” straipsnis: E. parašas: nauda valstybiniam sektoriui ir jo paslaugomis besinaudojančiam gyventojui